piątek, 30 marca 2018

Dzień Polonii w Niemczech

W dniach 1-2 maja w Niemczech, w mieście Oberhausen, obchodzony był Dzień Polonii. I z tej okazji, oprócz licznych atrakcji dla Polonusów, takich jak: happening chopinowski, rock z „Higway to Heaven” i Syndykatem” jazz z „Kuro”, kabaret Tadeusza Drozdy, odbyło się również spotkanie poetów oraz prezentacja antologii poezji: „Wierszobranie”.


Pierwsza strona dwutygodnika „Samo Życie”,
(wychodzącego w Niemczech) z wiadomością o tej imprezie.


Gazeta dostępna jest również w Polsce i w wielu
innych krajach.


Książka „Wierszobranie”, to wybór wierszy poetów na emigracji, wydana przez Dwutygodnik „Samo Życie” z Dortmundu oraz Stowarzyszenie Ochrony Poloników Niemieckich z Opola, pod redakcją Marii Kalczyńskiej i Leonarda Paszka.*

Kolejna strona gazety
z fotkami z prezentacji antologii poezji.


Kto świętował, to świętował. Ja nie!
Ha, i sama sobie jestem winna… że nie. Mimo kilkakrotnych zaproszeń Pana Leonarda - nie wzięłam udziału w spotkaniu poetów i prezentacji swoich wierszy. Dlaczego? Ano za leniwa byłam by gnać do Oberhausen przez całe Niemcy (no, prawie całe). Teraz żałuję! No ale cóż… znów polskie przysłowie mi się pięknie kłania: - „Polak mądry po szkodzie”.


A oto i rzeczona książka
Wierszobranie”.


okładka – przód.


W książce opublikowane są biogramy 25 poetów mieszkających w Niemczech, ich fotografie oraz po 5 wierszy każdego poety. Wśród nich jest i mój biogram, fotki i wiersze. Jeden z nich, był już wcześniej opublikowany na łamach gazety „Samo Życie” w rubryce „Wierszobranie”.
Kiedy z inicjatywy Redaktora Leonarda Paszka powstał projekt wydania tomiku poetyckiego, Pan Leonard zwrócił się i do mnie z prośbą o mój w nim udział. Nie powiem, bardzo spodobał mi się ten projekt. Z wielką przyjemnością zadeklarowałam więc swój udział i podesłałam kilka swoich wierszy. Pan Leonard sam dokonał wyboru, i 5 z nich jest w książce.

Oto fragment książki, w którym zawarte są
3 z 5 moich wierszy.



Jak meldował mi Pan Leonard Paszek, z którym przez cały czas jestem w kontakcie, impreza była wspaniała. Na prezentację antologii poezji zjechali się twórcy z całych Niemiec. Nawet i z Polski parę osób przybyło. Tylko mnie nie było. No ale jak się później okazało, Pan Leonard (Osoba o wielkim poczuciu humoru) ździebeczko mnie oszukał, ażeby, jak to się wyraził, zwiększyć mój żal, gdyż brakowało i 5 innych jeszcze osób. A żeby jeszcze bardziej zwiększyć mój żal, podesłał mi nawet sporo zdjęć z tej imprezy. Kilka z nich zamieszczam poniżej.
Na wieczorku każdy z poetów przy muzycznym podkładzie czytał swoje wiersze. Czterech muzyków pięknie grało, robiąc co rusz muzyczne przerywniki. Był też Gość-niespodzianka, sam mistrz satyry Tadeusz Drozda.

Proszę bardzo, a oto i sam Mistrzunio.


ponoć rozbawiał publiczność do łez.


A oto i Redaktor Leonard Paszek prezentuje naszą książkę.


Prawda, że sympatyczny z Niego Gość?


Każdy poeta czytał z książki swoje wiersze. Na zdjęciu:
Artur Aleksander Wojtaczak.


Piotr Pakulski spontanicznie robił na organach podkład muzyczny pod wiersze.

Przyznam szczerze, rzeczywiście żałuję, że mnie tam nie było. No ale przy następnej tego typu imprezie postaram się zmobilizować swą „leniwą cielesność” i na północ Niemiec ruszyć. Obiecałam to Panu Leonardowi. Chyba? Ale muszę to jeszcze sprawdzić w naszej mailowej korespondencji… Tylko tak gwoli ścisłości… Hihihi!
Szkoda, że wszystkie imprezy dla Polonusów odbywają się tylko na północy. Tam też jest największe skupisko Polaków. Tu, na południu Niemiec, gdzie mieszkam, nie dzieje się zupełnie nic. Pan Leonard mówi (pewnie żartuje), że mam się przeprowadzić. Ha, ale jak to zrobić, skoro tu, gdzie mieszkam, takie piękne tereny? A ja nade wszystko kocham przyrodę. No cóż, w życiu już tak jest: coś za coś.


-----------------------------------------------------------------
* Stowarzyszenie Ochrony Poloników Niemieckich
z Opola - opis skopiowałam z książki „Wierszobranie”



Wspaniała inicjatywa Pani Marii Kalczyńskiej i Leonarda Paszka. Wspaniała i chwalebna działalność. Wielkie dzięki Im za to!


HKCz
(9.05.2010.)