sobota, 21 kwietnia 2018

Lago di Caldonazzo - malownicze jezioro w Dolomitach


Nad jeziorem Coldonazzo znalazłam się 4 dni po kolejnym (w ciągu 9 dni) trzęsieniu ziemi w regionie Emilia-Romania, czyli 150 km bardziej na północ od epicentrum w Modenie. Przyznam szczerze, że jadąc tam miałam małe obawy. Raz, że to też strefa sejsmiczna i sejsmolodzy zapowiadali, iż jest to dopiero początek wstrząsów, będą kolejne, i to silniejsze, a dwa, że już raz przeżyłam trzęsienie ziemi w Niemczech (2003r. o sile 4,4 w skali Richtera), i mam w pamięci to nieprzyjemne przeżycie. Rany, coś strasznego, ziemia ucieka spod nóg i ten potworny huk… jakby z czeluści piekielnych.

Na szczęście było spokojnie przez cały mój pobyt nad jeziorem Coldonazzo na kampingu San Cristoforo. Tylko w pierwszą noc odczuwalne były lekkie drgania ziemi. Wczasowicze, którzy byli na terenie kampingu w dniu trzęsienia ziemi (29.05.) opowiadali, że to co przeżyli o godz. 9:00 rano przy śniadaniu było okropne. Ze stołów pospadało im wszystko co na nich stało. Wielu wystraszonych natychmiast zaczęło się pakować w drogę powrotną do domu. Wielu jednak zostało.
Na terenie kempingu San Cristoforo najwięcej było Holendrów, Niemców i Włochów. Ale Polaków także spotkałam. Dwa starsze małżeństwa, będąc w 3-tygodniowej podróży po Włoszech, przejazdem nocowały tam 2 noce. Na terenie kampingu poznałam także małżeństwo Polaków z lubelskiego, które od paru lat pracowało tam co roku przez okres 6 m-cy.

Wspaniały to był urlop. Dużo wędrowałam brzegiem jeziora. Codziennie pływałam w jeziorze. Czasami też w basenie na terenie kampingu. Zwiedzałam również pobliskie zabytki. Kiedyś napiszę o imponującym zamczysku w Pergine, który góruje nad Valsugana i Jeziorem Caldonazzo.

Na temat Lago di Caldonazzo obszernie pisałam w „Wiadomościach24”, ale też i tutaj przytoczę o nim trochę informacji. Otóż: Caldonazzo jest największym jeziorem w regionie Trentino (płn. Włochy). Leży w niezwykłej krainie pełnej kontrastów. Otoczone Dolomitami tworzy piękne, zadziwiające różnorodnością pejzaże.
Caldonazzo jest jeziorem stosunkowo niewielkim. Ma powierzchnię 5,62 km2 i 5 km szerokości. Leży na wysokości 430 m n.p.m. w najcieplejszej części płn. Włoch. Temperatura wody latem oscyluje w granicach 20-25 stopni C.

Nad Caldonazzo znajduje się wiele dobrze zagospodarowanych i utrzymanych kąpielisk. Jest wymarzonym miejscem dla wodniaków. Nazywane jest często stadionem, gdyż można na nim uprawiać niemalże wszystkie sporty wodne. Jest jedynym jeziorem w regionie Trentino, gdzie można jeździć na nartach wodnych. Są tam cztery kluby sportów wodnych, w których można uprawiać: żeglarstwo, kajakarstwo i windsurfing. W klubach tych od wiosny do jesieni prowadzone są kursy i szkolenia dla zaawansowanych i początkujących żeglarzy, także dla niepełnosprawnych. Można tam również wypożyczyć indywidualnie wszelkiego rodzaju sprzęt wodny.

Dookoła jeziora Caldonazzo znajdują się hotele, domy do wynajęcia, także pojedyncze pokoje i 10 kampingów. Godnym polecenia jest kamping San Cristoforo, który znajduje się 50 m od jeziora. To niewielki, ale uroczy kemping. Można tam odpocząć i zrelaksować się w przyjaznej atmosferze. W pobliżu znajduje się miejscowość o tej samej nazwie.
Ważne dla miłośników psów: na terenie kempingu mogą przebywać psy. Także nad jeziorem są wydzielone plaże, z których można korzystać wraz z psami.
Wzdłuż brzegu jeziora biegnie trasa spacerowa i rowerowa. Można tam spacerować do woli, albo pojeździć na rowerach. Rowery można wypożyczyć na kampingu.
Jezioro Caldonazzo jest także dużą atrakcją dla wędkarzy. Żyje w nim wiele gatunków ryb, m.in.: pstrągi, okonie szczupaki, węgorze.

Lago di Caldonazzo jest wymarzonym miejscem dla tych, którzy kochają spokój i bliski kontakt z naturą. Aby się o tym przekonać, proszę oglądnąć moje fotki. Zrobiłam ich mnóstwo, ale pokażę oczywiście tylko niektóre z nich. Oto one:













Lago di Caldonazzo invitano.
HKCz
(15.06.2012.)