sobota, 28 kwietnia 2018

Stevia osłodzi życie. Jest słodsza i zdrowsza od cukru

(zdjęcie z Internetu)

Od przeszło 20 lat nie używam białego cukru z buraków cukrowych (zwanego przez niektórych „białą śmiercią” ;)) Dlaczego? Tak do końca to ja sama nie wiem. Może dlatego, że jako dziecko zdrowo się napatrzyłam jak przebiega jego produkcja. A jeszcze więcej nawąchałam. Z prostej przyczyny, w dzieciństwie mieszkałam blisko cukrowni. Od kiedy mieszkam w Niemczech, używam tylko brązowego cukru - z trzciny cukrowej. Koniecznie bio. A słodzę nim jedynie kawę. Herbaty w ogóle nie słodzę. Jak już, to tylko miodem.

Parę dni temu byłam w sklepie ze zdrową żywnością. Chciałam kupić trochę słodyczy dla moich wnuków. I kiedy tak buszowałam po regałach w poszukiwaniu płatków bananowych, nagle mój wzrok padł na mały regalik ze stevią. Zatrzymałam się tam na dłużej, wczytując się w ulotki informacyjne. O zaletach stevii czytałam już dawno temu. Zdążyłam jednak o niej zapomnieć. Kiedy więc ją zobaczyłam, wyeksponowaną na regale sklepowym w postaci proszku, syropu, suszonych liści oraz tabletek, przypomniało mi się co o niej wiem.

Czytane w sklepie ulotki potwierdzały moją wiedzę o stevii. Tak, stevia może osłodzić życie rzeczywiście, i to zupełnie zdrowo, ba, wręcz leczniczo. Postanowiłam więc kupić sobie jedno opakowanie. Na próbę. Kupiłam tę w tabletkach.


Kiedy tylko wróciłam do domu, zaparzyłam sobie filiżankę zielonej herbaty i wcisnęłam do niej jedną tabletkę. No i muszę przyznać, że bardzo mi ta herbata ze stevią posmakowała. Kawa nieco mniej. Od tej pory przynajmniej 2 razy dziennie piję herbatę słodzoną stevią. Kawę słodzę po staremu - cukrem z trzciny. Jednak myślę, że jak skończy mi się ten cukier, to przejdę całkowicie na stevię. Ale kupię sobie tę w proszku.

Co to jest ta stevia? Stevia to roślina z rodziny astrowatych o wyjątkowo słodkich liściach. Używana jest jako naturalny słodzik przez wielu ludzi dbających o zdrowie i szczupłą sylwetkę. Ma korzystne działanie przy cukrzycy i nadciśnieniu. Posiada właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Jest idealną alternatywą dla każdego, kto nie chce lub nie może jeść cukru.

Stevia ma zero kalorii, a jest słodsza o 250-450 razy od cukru. Może być używana do pieczenia i gotowania. Rozpuszcza się w wodzie i alkoholach. Nie podnosi poziomu cukru we krwi, jest więc bezpieczna także dla diabetyków. Mimo że jest bardzo słodka, nie powoduje próchnicy zębów.

Stevia pochodzi z Brazylii i Paragwaju. Obecnie jest uprawiana w wielu rejonach świata. Można ją także uprawiać samodzielnie. Wysadzać do gruntu w połowie maja lub uprawiać cały rok w doniczce. Tak jak na załączonym powyżej obrazku.

HKCz 
(17.04.2013.)